Lajit

Ralli

Ralliharrastajien määrä on pysynyt suhteellisen vakiona jo monta vuotta. Valkolassa ns. rallilenkkiä on käytetty testipätkänä ja tilaisuuksia järjestetty vähän kysynnän mukaan.

Rallijaoston nykypäivää

Seuran alkuvuosina ei rallijaostosta tai -vetäjästä kirjoiteta mitään. Oli vain nopeus- tai autoilujaosto. Kuitenkin harrastajia oli jokunen ja ensimmäinen ns. suurempi saavutus koettiin 1972, kun rallissa pari Simo Lahikainen-Vesa Kauppinen saavuttivat silloisen liittomme TUL:llin mestaruushopeaa.

Vasta 80-luvulla alkoi ralli nousemaan suosioon ja 1982 Juha Kankkunen ajoi piirin mestariksi ja hänen ensimmäisten MM-voittojen myötä harrastajamäärät alkoivat kohota nopeasti. Rallikuljettajat ryhmittyivät nimen LMM Racing -alle.

Järjestettiin yhteisiä harjoituspätkiä ja jaosto kartutti kassaansa mm. tekemällä A-vakuutuksen kanssa yhteistyötä. Jaoston hallitus toimi aktiivisesti ja sai väkeä hyvin liikkeelle, mutta kilpailuihin ei väki päässyt. Väitettiin, että Keski-Suomen harrastajat karsittiin Etelä-Suomen kilpailuista pois ja kun paikalliset junnut eivät päässeet kilpailemaan, syntyi ajatus oman rallin perustamisesta. Vuosi oli tuolloin 1986 ja kolme vuotta myöhemmin ajettiinkin sitten ensimmäinen laukaalainen Peurunkaralli.
Pikkuhiljaa jaoston toiminta alkoi hiipumaan. Vaikka harrastajia on ollut, kukaan ei halunnut sitoutua seuratoimintaan. Racing-teamia yritettiin viritellä useana vuonna henkiin, mutta ei edes saunaillat saaneet väkeä liikkeelle.

Menestystäkin kilpailijamme ovat saavuttaneet tasaiseen tahtiin, vaikkei Juha Kankkusen veroista MM-menestyjää olekaan enää noussut.

Karting

Starttaa mukaan

Karting -harrastus kannattaa aloittaa osallistumalla jonkin autourheiluseuran järjestämään ajotapahtumaan, jossa pääsee kokeilemaan oikealla karting autolla ajoa. Jos laji vetää puoleensa siinä määrin että päättää lähteä harrastuksen pariin, seuraava askel onkin oman auton hankinta ja johonkin autourheilu seuraan liittyminen.

Kerhoillat

Kerhoiltoja järjestetään mahdollisuuksien ja tarpeen mukaan. Mikäli on tarvetta koulutuspäivien järjestämiseen aihealueita voi ehdottaa lajipäällikölle.

HUOM HUOM! Mikäli et ole viimeaikoina saanut karting aiheista s-postia, niin ilmoita osoitteesi Mikalle pj@lmm.fi

Kalusto

Kerhomme on saanut AKK:n Flying Finn 100 -projektin kautta kolme Cadet luokan kart-autoa kerhoiltoihin jo kerhon aikaisemman ajokaluston jatkeeksi.

Auto #10 on Neste Oil:n väreissä ja toinen #34 on ralliautoilija Esa-Pekka Lapin nimikkoauto, kolmas auto #72 saatiin käyttöön syksyllä 2018 Hannu Wallinheimon ja OP Keski-Suomen avustuksella.

LMM:n karting historia

Karting oli nuorisolajimme mopokerhojen jälkeen ja 1982 perustettiin virallinen jaosto. Jaosto aloitti heti erittäin toimivana järjestäen niin koulutusta kuin huvitteluakin ja nuorisojäsenten määrä alkoi nousta seurassa. Menestystäkin alkoi hiljalleen tulla ja ensimäinen SM-mitalli 1985. Eikä se suinkaan jäänyt ainoaksi. Seura myös palkittiin vuonna 1990 Vuoden Karting-kasvattaja seurana.

Oman kilpailun järjestäminen oli jo kirjoihin merkitty haave. Alkuun laitettu mikrorata-hanke takkuili ja lajin harrastajat ilmeisesti kasvoivat miehiksi, silloiset vetäjät väsyivät ja tuli taantumakausi. Laji elää kituutteli, eikä pitänyt paljoa melua. Vuosituhannen vaihteessa mikroautoilu näki uudelleen sen suuren valon ja seurassa harrastajamäärät lähtivät huimaan kasvuun. Sen myötä FK-jaostokin ryhtyi aktiiviseen toimintaan. Aikuiset miehet innostuivat lajista myös ajomielessä eikä vaan huoltajina. Syntyi Old Boy`s sarja v. 2001, jonka järjestäminen oli seuran vastuulla. Sarja laajeni niin isoksi, että alue otti kisajärjestelyt nimiinsä.

Seuran ensimmäinen Karting-kisa nuorisolle pidettiin Lievestuoreen radalla 27.7.2002. Sen jälkeen yritystä oli kisojen tekemiseen, mutta niin oli ongelmiakin ja kolmas kisa näki ruutulipun vasta vuonna 2008, tuolloin Yamaha Cup -osakilpailuna. Viime vuosina kisatapahtuma on rutinoitunut ja takana on niin Rotax Max Challenge – kuin SJM-osakilpailukin. Ruuhimäki Cup -on viimeisin kisaformaatti jota pyöritetään yhdessä Keski-Suomen Mikrorata Oy:n kanssa yhdessä. LMM on alueen karting- järjestelyissä vahvasti mukana.

RC-Autoilu

RC-rata Laukaan Satamassa

Laukaan satamassa sijaitseva rata on harrastajien vapaassa käytössä, siis ei maksa mitään!!

Radalla saa ajaa kaikenlaisilla sähköautoilla, mutta tehty pääasiassa 1/10 kokoisille autoille.

HUOM! Polttomoottoriautoilla ajo kielletty.
Suositellut ajoajat 9:00 -21:00.

Starttaa mukaan!

laukaan-moottorimiehet-lmm-rc-autoilu

RC-teamin historiaa

Pienoisautoilun harrastaminen aloitettiin joskus 1980-luvun puolivälissä kun muutama aikamies osti krossi-autot ja heidän innoittamana lajin pariin tuli perheitä, joissa nuoret pojat olivat harrastajina.

Laukaalaiset ajoivat yhdessä lähialueen muiden seurojen kanssa eli Jyväskylän- ja Säynätsalon SRK:n kanssa. Peurungan kupolista vuokrattiin talviajaksi kenttävuorot ajoharjoitteluun.

Alussa pidettiin Keski-Suomen Cup -kilpailuja naapuriseurojen kanssa yhdessä, kunnes ensimmäinen kansallinen kilpailu pidettiin maaliskuussa 1990 Peurungan UKK-Kupolissa.

Tuolloin kisat ajettiin vain crossiluokissa, ja osanottajia oli 165. Toinen Kupolicrossi keräsikin jo yli 200 kilpailijaa, mikä onkin sen kilpailun ennätys. Kilpailut olivat kaksipäiväisiä ja Peurungan kupoli osoittautui todella hienoksi kisapaikaksi.

Sittemmin toiminta vakiintui, nuorisojaostosta erkaantui oma RC-jaosto ja Kupolikrossikisasta muodostui kevään perinteinen kilpailu. Kupolikrossikisa ajettiin vuonna 2009 keväällä jo 20. kerran.

Parin vuoden tauon jälkeen kisapaikkana oli Peurunka. Tähän lopetettiin Kupolikrossi kilpailun nimenä ja tilalle otettiin uusi kisanimi LMM TalviTurnee, jonka ensimmäinen kisa ajettiin keväällä 2010 Sydän-Laukaan koulun liikuntasalissa.

Lajiharrastajien määrä pienentyi huippuvuosista. Peurungan ajoillat lakkautettiin syksyllä 2003 ja väki harhaili vailla vakituista paikkaa siellä täällä kunnes Äänekoskella virinnyt harrastustoiminta tarjosi myös meille harjoituspaikan. TalviTurnee -kisa järjestettiin viimeisen kerran 2017 Äänekoskella.

Kesäaikaan kuskit treenasivat milloin missäkin krossiautoillaan esim. nuorisotalon pihalla ja mm. Kauppisen perheen pihassa oli oma rata. Asfalttiradasta haaveiltiin ja vihdoin saatiin Vihtavuoresta tyhjäksi jääneen tehdashallin piha käyttöön. Siihen maalattiin rata ja ensimmäisen kesän jälkeen päätettiin järjestää Laukaa Touring (v. 2000). Samaan aikaan kunnan kanssa alkoi yhteistyö ihan oman radan suunnittelussa ja seuraavana vuonna (2001) kesäkisa ajettiin uunituoreella Rantapuiston RC-radalla. Ja heti kun kisatoimivuus oli testattu, seuraavana vuonna ajettiinkin jo SM-arvolla.

PA-kisamme ovat jo monta vuotta olleet SM-sarjan osakilpailuja ja vaikka harrastajamäärät ovat vähentyneet on kesäkisa järjestetty jo 17 kertaa.

Rata-autoilu

Lisätietoja

Lisätietoja tulossa myöhemmin

laukaan-moottorimiehet-lmm-rata-autoilu

Lisätietoja

Lisätietoja tulossa myöhemmin.

Jokkis

Starttaa mukaan

laukaan-moottorimiehet-lmm-jokkis-2

Historien havinaa

JM-harrastajat olivat pieni ja hiljainen ryhmä alkutaipaleellaan. Omat kilpailut niin talvella kuin kesälläkin toi myös lisää harrastajia.

Suuresta joukosta ”syntyi” Hasardi-team v. 1980 huolehtimaan harrastajien oikeuksista. Seuran kuskien taso oli kova ja SM-mitallistejakin saatiin useampana eri vuonna.
JM-lajin huipennus elettiin 1985, jolloin epävirallinen Liigamestaruus tuli Moottorimiehille, tuolloin joukkue kantoi nimeä Lee Cooper -team. JM-huumassa perustettiin seuran virallinen JM-jaosto 1989.

Myös autojen maalihankinnat keskitettiin seuran kautta ja näin saatiin yhtenäinen väritys, jota tarvittiin myös liigassa. Liigaa ajettiin useampana vuonna, mutta menestys ei ollut enää suurta ja putosimme 1.divariin 1990 ja liiga loppui siihen seuran osalta.

Harjoittelu- ja kisapaikkojen puute aiheutti lajin suosion hiipumisen. Liiga houkutteli kuskejamme muihin seuroihin ja iäkkäämpien kuljettajien jäädessä pois, jaoston toiminta loppui.

Jokkistoiminta

Laukaan Moottorimiehillä oli vuonna 2014 pitkästä aikaa edustus myös jokkiksen SM-Liigassa, kun Karstulassa pidetyssä finaalissa oli mukana myös Make & Joke Team.

Joukkueen kuljettajavahvuudessa olivat Vesa Sepponen, Pentti Ohranen, Arto Hietavala, Kimmo Kukonlehto, Terho Lehtonotko, Jouko Närhi, Marko Matikainen ja Veini Siekkinen. Joukkueenjohdosta vastasi Eetu Jutila.

LMM:n 80-luvun menestysvuosiin ei tällä kertaa saatu jatkoa. Menestystavoitteita ei tosin asetettu missään vaiheessa, aikomuksena oli vain pitää kaveriporukalla hauskaa. Siinä tavoitteessa onnistuttiin.